Tuesday 11 June 2013

GADIS INI JUAL RAMBUTNYA DEMI MEMBELI RUMAH....


 

Seorang remaja wanita di Rio de Janeiro memiliki rambut panjang menjuntai. 
Setelah 12 tahun memilikinya, kini rambut panjang itu dipotong untuk membeli 
rumah.Gadis yang bernama Natasha Moraes de Andrade menangis ketika 
rambutnya "yang sepanjang 1,6 m" miliknya dipotong untuk pertama kali. Natasha 
yang kini berusia 12 tahun itu mengatakan bahawa rambut pendek telah mem
berikannya kehidupan baru.Natasha tinggal di kawsan stingan yang kotor yang 
terletak di Rio de Janeiro, Brazil. Semasa hidupnya ia tidak pernah menikmati 
kebebasan seperti kanak-kanak yang sama umur dengannya, seperti bermain 
ke pantai, kerana rambutnya yang panjang itu.

Dia sering menghabiskan waktu 
selama empat jam setiap minggu untuk mencuci rambut dan satu jam setengah 
untuk menyisir rambut. Tapi kini, ia telah memangkas rambutnya hingga tersisa 
40 cm dan Natasha hanya membutuhkan waktu selama 5 menit untuk mencucinya.
Rambutnya yang di potong tersebut dijual kepada salon khusus rambut extension 
dengan harga 3000 poundstreling. Dari wang tersebut, Natasha dan keluarganya 
kini dapat menikmati rumah baru yang jauh lebih besar dan nyaman."Saya menangis 
ketika mereka memotong rambut saya. Saya takut bila saya tidak menyukai hasilnya, 
dan saya juga takut bahwa saya mungkin tidak mendapatkan wang yang saya inginkan 
itu, ujar Natasha, seperti yang dipetik dari Daily Mail."Memotong rambut telah mem
berikan saya kehidupan baru. 

Dulu saya takut sekali keluar rumah kerana merasa 
ada orang yang akan menarik serta memotong rambutnya. Tapi sekarang saya 
dapat melakukan segala apa yang belum pernah saya lakukan," tambah gadis 
yang belum pernah memtong rambutnya sejak bayi itu.Sekarang, Natasha men
dapatkan kebebasan seperti kanak-kanak seusianya. Ia pun memutuskan untuk 
belajar berbasikal, bahasa Inggris dan Spanyol serta pergi ke pantai tanpa takut 
rambutnya akan basah. Walau telah meotong rambutnya, Natasha masih tetap 
mendapat jolokan yang sama dari kawan-kawannya, yaitu Rapunzel"karektor karton". 

0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More