Lebuhraya merupakan laluan jaringan pengangkutan yang paling utama di seluruh dunia..Namun,
di China, terdapat sebuah lebuhraya yang terletak di padang pasir telah menjadi lebuh raya
terpanjang di dunia..Nak tahu sebab apa, meh usha kat bawah ni..
yang boleh hidup dalam keadaan ekstrem padang pasir. Pada tahun 1999, sebuah projek permulaan
zon tumbuhan di sepanjang bahagian 6.3 kilometer lebuh raya telah selesai dilaksanakan. Pada
tahun 2001, projek ini telah dilanjutkan sehingga 30.8 kilometer di sepanjang lebuh raya berkenaan.
Projek ini akhirnya diluluskan oleh kerajaan pada tahun 2003. Hari ini, hampir empat per lima lebuh
raya tersebut dikelilingi oleh penanaman tumbuhan pada keluasan 72 meter lebar, yang meliputi
kawasan seluas lebih 3,000 hektar.
Di lebuhraya padang pasir Tarim turut mempunyai nilai ekonomi yang besar, di mana ia menjelaskan
mengapa langkah-langkah yang mahal dan rumit perlu diambil untuk menjaganya. Lebuh raya ini
dibina pada tahun 1995 sebagai perkhidmatan kepada saluran paip minyak, yang berada di bawah
padang pasir Taklamakan itu. Di bawah pasir ini terdapat sumber minyak terbesar di China Gas.
Lebuh raya bukan sahaja membolehkan akses secara langsung kepada sumber-sumber yang terletak
di bawah Lembangan Tarim, tetapi juga boleh dijadikan jaringan pengangkutan bagi barang-barang
dan sumber-sumber dari medan minyak tersebut. Oleh kerana kawasan ini tidak didiami manusia,
stesen minyak dan beberapa restoran telah dibina pada titik perantaraan di sepanjang lebuh raya
untuk perkhidmatan kepada pelancong.
Tiba-tiba rasa macam nak pergi mengembara pulak..Macam seronok je kan
di China, terdapat sebuah lebuhraya yang terletak di padang pasir telah menjadi lebuh raya
terpanjang di dunia..Nak tahu sebab apa, meh usha kat bawah ni..
Lebuhraya padang pasir Tarim merupakan laluan yang terletak di Taklamakan, China dan
menghubungkan bandar-bandar Lantau Minfen. Panjang penuh lebuhraya ini ialah 552km
dengan kira-kira 446km dibina merentasi kawasan yang tidak didiami manusia dengan
bukit-bukit sehingga 20 meter tinggi melindungi lebuhraya berkenaan.
menghubungkan bandar-bandar Lantau Minfen. Panjang penuh lebuhraya ini ialah 552km
dengan kira-kira 446km dibina merentasi kawasan yang tidak didiami manusia dengan
bukit-bukit sehingga 20 meter tinggi melindungi lebuhraya berkenaan.
Dalam usaha untuk menangani masalah pencerobohan pasir bukit, barisan tumbuh-tumbuhan
telah ditanam di kedua-dua belah jalan. Sistem pengairan secara besar-besaran telah dibina
untuk membekalkan sumber air dari tangki simpanan bawah tanah untuk tumbuhan ekosistem
tiruan tersebut. Beratus-ratus orang pekerja telah diupah dan mereka diletakkan setiap empat
kilometer di sepanjang jalan untuk menjaga tumbuh-tumbuhan agar berada dalam keadaan baik.
Sumber air di padang pasir itu datang dari sebuah telaga, iaitu akuifer pada kedalaman 100 meter.
Walaupun terdapat kandungan garam yang tinggi di dalam air itu, tumbuhan di sepanjang jalan
raya itu masih dapat terus hidup.
Dalam tempoh lima tahun, kerajaan telah melakukan eksperimen dengan pelbagai jenis tumbuhan telah ditanam di kedua-dua belah jalan. Sistem pengairan secara besar-besaran telah dibina
untuk membekalkan sumber air dari tangki simpanan bawah tanah untuk tumbuhan ekosistem
tiruan tersebut. Beratus-ratus orang pekerja telah diupah dan mereka diletakkan setiap empat
kilometer di sepanjang jalan untuk menjaga tumbuh-tumbuhan agar berada dalam keadaan baik.
Sumber air di padang pasir itu datang dari sebuah telaga, iaitu akuifer pada kedalaman 100 meter.
Walaupun terdapat kandungan garam yang tinggi di dalam air itu, tumbuhan di sepanjang jalan
raya itu masih dapat terus hidup.
yang boleh hidup dalam keadaan ekstrem padang pasir. Pada tahun 1999, sebuah projek permulaan
zon tumbuhan di sepanjang bahagian 6.3 kilometer lebuh raya telah selesai dilaksanakan. Pada
tahun 2001, projek ini telah dilanjutkan sehingga 30.8 kilometer di sepanjang lebuh raya berkenaan.
Projek ini akhirnya diluluskan oleh kerajaan pada tahun 2003. Hari ini, hampir empat per lima lebuh
raya tersebut dikelilingi oleh penanaman tumbuhan pada keluasan 72 meter lebar, yang meliputi
kawasan seluas lebih 3,000 hektar.
Di lebuhraya padang pasir Tarim turut mempunyai nilai ekonomi yang besar, di mana ia menjelaskan
mengapa langkah-langkah yang mahal dan rumit perlu diambil untuk menjaganya. Lebuh raya ini
dibina pada tahun 1995 sebagai perkhidmatan kepada saluran paip minyak, yang berada di bawah
padang pasir Taklamakan itu. Di bawah pasir ini terdapat sumber minyak terbesar di China Gas.
Lebuh raya bukan sahaja membolehkan akses secara langsung kepada sumber-sumber yang terletak
di bawah Lembangan Tarim, tetapi juga boleh dijadikan jaringan pengangkutan bagi barang-barang
dan sumber-sumber dari medan minyak tersebut. Oleh kerana kawasan ini tidak didiami manusia,
stesen minyak dan beberapa restoran telah dibina pada titik perantaraan di sepanjang lebuh raya
untuk perkhidmatan kepada pelancong.
Tiba-tiba rasa macam nak pergi mengembara pulak..Macam seronok je kan
0 comments:
Post a Comment