Friday 21 June 2013

Taman Dinosaur "Dinosaur Fairyland" Di Cina



Di jauh utara China di sempadan China-Mongolia, berhampiran bandar Erenhot (juga dikenali sebagai Erlian), anda akan menemui dua patung Brontosauruses menjulang. Kedua-dua dinosaur yang terletak di kedua-dua belah lebuh raya utama, leher panjang mereka menghulurkan kepada yang lain, sehingga mulut dinasour dua ini bertemu seolah-olah untuk berkongsi ciuman. Setiap patung dinosaur adalah 34 meter lebar dan 19 meter tinggi. Jangka dua bersama-sama mencapai 80 meter. Tanah berhampiran pasangan mencium bersepahan dengan banyak dozen patung yang lebih kecil daripada dinosaur pelbagai bentuk dan saiz.

Erenhot terletak di Gurun Gobi, di Xilin Gol liga daripada Mongolia Autonomous Region. Bandar ini telah ditubuhkan sebagai satu-satunya laluan perdagangan kereta api antara Inner dan Outer  Mongolia dalam tahun 1950-an, tetapi kawasan itu telah mendapat perhatian antarabangsa sejak tahun 1920-an dengan penemuan fosil dinosaur di Basin Erlian itu.

Dipanggil "Dinosaur City", Erenhot pernah menjadi rumah dinosaur. Dalam Tempoh Cretaceous 70 juta tahun yang lalu, Erenhot adalah syurga tasik, paya, dan hutan tebal. Lebih daripada 20 jenis dinosaur berkembang di sana tetapi yang paling terkenal adalah Gigantoraptor erlianensis, seperti burung pemangsa 8 meter panjang yang ditemui pada tahun 2005.

Banyak fosil telah ditemui di kawasan itu, termasuk yang terbesar dan terbaik fosil dinosaur di Asia. Selain jalan yang indah, bandar ini juga mempunyai muzium dinosaur dan taman tema yang dikenali sebagai "Dinosaur Fairyland". Gerbang dinosaur mencium dibina pada tahun 2007 untuk mempamerkan reputasi rantau ini sebagai hot-spot fosil.sumber







0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More