Friday 5 July 2013

Urut Thai atau Urut Gadis Thai ?




Ada dua definasi tentang urut di Thailand. Satu Urut Thai dan satu lagi urut gadis Thai.
Akan tetapi ramai ,terutamanya lelaki ke Thai ,mahu mengurut gadis Thai. Ada yang pergi berurut,tetapi cara urutan sangat luar biasa dan casnya pun berbeza.

Apakah Urut Thai?
Semakin ramai pelancong pulang dari Thailand dengan kesan yang berpanjangan daripada urut yang lebih seperti yoga. Dilakukan tanpa membuka pakaian anda.kini masa telah berubah,pakaian dilucutkan,penggunaan minyak telah mula popular.Urut Tradisional Thailand membuat anda dalam keadaan bersantai ,selesa dan segar.Mekanisme kuat dipengaruh oleh Ayurveda dan yogic India, tetapi penekanan yang sangat berdisiplin di saluran tenaga,mengadaptasi  pautan dengan Perubatan Tradisional Cina. Perubatan tradisional Thai telah wujud selama lebih 1000 tahun, terdiri daripada banyak bentuk  digunakan hari ini. Baru-baru ini tersebar di seluruh dunia dengan agak luar biasa.


Bagaimana ia berfungsi ?

Anda dibaring di atas tikar di atas lantai, dahulunya berpakaian sepenuhnya kecuali kasut dan stoking.Kini cuma berlapikkan tuala. Pengamal menggunakan ibu jari, tapak tangan, lengan, siku, lutut dan kaki malah tulang kering menekan dan meregangkan badan anda. Masyarakat Thailand percaya bahawa kesihatan yang baik dan kebebasan daripada sakit akibat daripada aliran darah tanpa terkungkung sangat penting melalui tisu badan.

Saluran utama untuk mengedarkan tenaga ini dipanggil 'Sen'. Tidak ada diketahui tentang bilangan sebenar Sen tetapi mereka percaya bahawa Perubatan Cina  bahawa pengamal Thai berkesan bergabubung bersama Qi Cina meridian. Menekan adalah proses mekanikal digunakan untuk merangsang aliran tenaga dalam Sen, dan untuk melepaskan sekatan atau genangan yang menyebabkan kesakitan. Ini sebahagian daripada urutan dan dilakukan dengan teliti. Setiap saluran Sen ditekan berkali-kali dari setiap arah, dengan kedudukan relatif anggota badan yang sentiasa berubah. Proses ini adalah sangat rmuit dan perlu teliti. Apabila pengamal berpuas hati bahawa semua tisu lembut telah ditekan secukupnya, regangan bermula. Bermula dengan lembut tetapi secara beransur-ansur kasar ke elegan,bagi urutan Thai yang terkenal. Setiap otot dan sendi dirawat.

Bagaimana ia dilakukan ?

Masyarakat Thailand telah lama mengetahui bahawa kebanyakan sakit musculo-rangka dan kekurangan mobiliti sendi adalah hasil daripada otot memendekkan di bawah pengaruh tekanan berulang-ulang. Teknik-teknik menekan urutan Thai menyediakan otot untuk regangan dengan meningkatkan penyerapan kepada aliran tenaga Sen . Manipulasi yang direka untuk meregangkan otot . Malah yoga maju tidak boleh bersaing dengan keupayaan regangan urutan Thai,selepas dicuba oleh seorang pakar. Ketegangan dan kekejangan di otot adalah hasil dari urutan melibatkan otot dan organ-organ deria itu. Otot  adalah sasaran utama tukang urut .

Bagaimana kita rasa ?
Berbeza dari lain-lain bentuk Bodywork - kelancaran, irama dan aliran adalah tiga perkataan yang datang ke fikiran. Tidak ada bergegas; tiada perubahan secara tiba-tiba melalui irama atau kelajuan. Setiap teknik cair ke depan dengan jumlah ekonomi gerakan, ia kelihatan seperti prestasi yang indah tari. Penerima kali pertama urut bertindak balas secara berbeza, ada yang mencari teknik menekan - terutamanya mereka yang dilakukan dengan ibu jari - sedikit tidak selesa, yang lain terperanjat dengan tahap regangan badan sengit mereka boleh dicapai. Hampir semua merasa tenang, segar dan lebih fleksibel selepas itu, dan orang-orang yang mempunyai urutan Thai tetap datang untuk menikmati teknik tekanan yang mendalam dan manipulasi yang menakjubkan.

Dan kesan-kesan ...

Terdapat banyak, mereka semua positif, dengan syarat sudah tentu, bahawa urutan digunakan ahli. Manfaat urutan Thai tetap termasuk bantuan daripada sembelit,

IBS, sakit kepala, sciatica, sakit belakang dan leher. Bagi masyarakat Thai ini tidak menghairankan. Mereka menganggap kira-kira dan aliran tanpa halangan daripada Sen sangat penting untuk kesihatan yang baik. Urutan Thai yang baik dan boleh membetulkan masalah emosi dan juga orang yang fizikal.

0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More