Sunday 30 June 2013

Tembok Penghadang Angin


Rozenburg adalah sebuah bandar pelabuhan kecil dan bekas bandar di Belanda barat, di wilayah Belanda Selatan. Selepas Perang Dunia II, pelabuhan Rozenburg tumbuh hampir eksplosif sepanjang Sungai Maas Nieuwe menuju laut. Untuk menangani lalu lintas laut yang sedang berkembang, terusan dibina pada akhir tahun 1960 berjalan sejajar dengan  Nieuwe Waterweg terusan.

The Caland kanal - dinamakan jurutera awam Belanda yang bertanggung jawab untuk membina dari Nieuwe Waterweg - menjabat sebagai akses untuk kapal-kapal besar dan kapal tanker khususnya peningkatan dimensi yang disebut di dermaga Europoort. Yang sempit , bagaimanapun, menjadi semakin sukar untuk mengemudi dalam keaadaan angin kencang, terutama di sekitar jambatan Calandbrug.

Pada pertengahan 1980-an arkitek Martin Strujis dan artis Frans de Wit dipanggil untuk tugas mencipta penghalang angin estetika yang berkesan. The Rozenburg Windwall adalah hasil dari usaha mereka.
Muncul seperti seni pemasangan landskap besar-besaran, Rozenburg Windwall memanfaatkan kira-kira 125 konkrit individu dibentuk dan berdasarkan pola tertentu, sepanjang 1,75 km yang mengurangkan tiupan angin sebanyak 75%. Di bahagian selatan dari Canal, lembaran dibentuk dalam bentuk semi-bulatan - lebar dan 25 meter 18 meter. Sebagai salah satu menuju Jambatan Calandbrug 




0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More