Thursday 27 June 2013

Penjara Ajar banduan Menari Jadi Terkenal


Tahanan Cebu Provincial dan pusat Pemulihan, di Filipina, telah menjadi terkenal di peringkat antarabangsa dengan menggunakan tarian tari untuk memulihkan penghuni berbahaya. Video rutin tarian mereka telah di tonton berjuta-juta di laman web seperti YouTube, dan penjara itu sendiri kini merupakan tarikan pelancong atas kejayaannya.

Kehidupan di penjara adalah sukar walaupun di mana-mana - mungkin kecuali Norway - dan Tahanan Cebu Provincial dan Pusat Pemulihan  adalah tidak terkecuali. Penghuni tidur di atas palet keras, berkongsi sel dengan sebilik dengan sedozen yang lain dan mempunyai jadual yang sangat ketat . Tetapi sekurang-kurangnya mereka dapat menari. Sebenarnya mereka tidak mempunyai pilihan, kerana selain daripada warga tua dan yang sakit, setiap satu daripada hampir 2,000 tahanan yang diperlukan untuk mengambil bahagian dalam rutin tarian yang kini terkenal di penjara itu.

Kebanyakan mereka terpaksa melakukannya, kerana ia menenangkan fikiran mereka dari masalah mereka dari dadah dan keganasan, dan mengajar mereka disiplin. Malah, kedua-dua bekas tahanan terus menjadi penari profesional apabila mereka keluar. Memperkenalkan tarian sebagai teknik pemulihan adalah idea keselamatan perunding Byron Garcia. Beliau telah dibawa ke Penjara Cebu pada tahun 2004, untuk menangani rusuhan yang berterusan. Beliau berpindah banduan daripada benteng kuno kepada, kemudahan yang lebih moden yang lebih besar, melepaskan berpuluh-puluh pengawal rasuah, geng berpecah , mengharamkan penggunaan wang tunai dan menari tarian diperkenalkan. Bahawa langkah terakhir yang dibuat perbezaan terbesar. Keganasan reda dan kesihatan penghuni dan tingkah laku meningkat secara mendadak.





0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More