Wednesday 12 June 2013

Lebih Sejuta Barangan Tiruan Dimusnahkan



Pihak berkuasa Perancis memusnahkan lebih sejuta barangan tiruan termasuk beg palsu Hermes dan minyak wangi berjenama dalam satu operasi yang diadakan di seluruh negara itu kelmarin.


Menteri Perdagangan, Nicole Bricq menyifatkan kegiatan itu sebagai jenayah ekonomi yang melibatkan semua sektor, memusnahkan kerjaya dan mengancam pengguna.Bricq turut menghadiri salah satu sesi pelupusan yang diadakan di Chilly-Mazarin, barat Paris.

Bricq berkata, pembuat barangan tiruan mengakibatkan kerugian besar kepada ekonomi Perancis sehingga enam bilion euro (RM25.1 billion) setiap tahun.Barangan tiruan itu turut dimusnahkan di beberapa bandar utama seperti Marseille, Bordeaux, Lyon dan Rouen.
Antara barangan yang dimusnahkan ialah produk jenama terkenal seperti Dolce&Gabbana, Dior, Lacoste, jam tangan Rolex, kasut, telefon dan permainan.Pegawai Perancis memberitahu, hampir 70 peratus daripada produk tiruan itu dibawa masuk dari Asia dan kira-kira satu pertiga daripadanya telah dibeli menerusi jualan di internet. -Kosmo 

0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More