Monday 2 September 2013

Tanda Putera Propaganda Kerajaan Umno BN, Biar Rakyat Menilai




Pemimpin Melayu DAP, Zairil Khir Johari membidas filem kontroversi Tanda Putera sebagai sebuah filem propaganda kerajaan Barisan Nasional (BN), menyifatkannya sebagai sejarah versi berat sebelah yang dibuat oleh pemerintah.

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera itu berkata peranan kerajaan dalam mewujudkan propaganda sememangnya sudah diketahui, serta menyeru agar pemimpin dalam DAP agar tidak cepat melatah mengkritik filem tersebut.

"Tanda Putera sememangnya ditaja oleh kerajaan, jadi ini dilihat sebagai satu propaganda kerajaan yang sudah memang selama ini berterusan melalui BTN (Biro Tata Negara )dan media.

"Ini adalah satu lagi cara mereka wujudkan propaganda, versi sejarah mereka sendiri," kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun, Zairil berkata filem tersebut adalah sebuah produk budaya dan sekiranya wujud kesilapan ataupun ketidakpuashatian ianya mestilah didebat secara sihat untuk memberi kefahaman kepada masyarakat.

"Saya rasa apa-apa pun, filem ini adalah satu produk budaya... jadi janganlah haramkannya, jangan kita larang, kita boleh balasnya dengan naratif kita sendiri.

Maksudnya, kalau kita nak lawan kita kenalah guna hujah.

"Ini mungkin versi mereka, kita boleh terangkan ini pula versi kita. Kemudiaan, masyarakat boleh berdebat, berhujah dan membuat keputusan sendiri," ujarnya lagi.

Zairil juga menyatakan pendirian tidak bersetuju dengan langkah kerajaan Pulau Pinang yang menasihati pawagam-pawagam di negeri yang ditadbir DAP baru-baru sehingga menimbulkan kritikan terutamanya di kalangan pemimpin BN.

"Bagi saya, saya secara peribadi tidak menyokong apa-apa usaha untuk menyekat ataupun mengharamkan apa-apa output budaya.

"Biarlah, biar rakyat sendiri yang menghakimi dan menilai produk itu... jangan kita sebagai kerajaan mengongkong output ekspresi budaya," tegasnya lagi.

Minggu lepas, kerajaan negeri Pulau Pinang menyeru pengusaha pawagam di negeri itu tidak menayangkan Tanda Putera atas penyebaran maklumat yang tidak tepat berhubung tragedi rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Namun, pemimpin utama PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak setuju dengan tindakan kerajaan Pulau Pinang tersebut.

DAP telah mengkritik filem berkenaan yang kemudiannya disambut oleh MCA menyuaraksn kebimbangan berhubung babak dan dialog dalam filem berkenaan yang boleh mencetus ketegangan kaum.

Penasihat DAP Lim Kit Siang kesal dengan filem Tanda Putera yang masih menayangkan babak beberapa pemuda Cina kencing di tiang bendera laman bekas Menteri Besar Selangor Datuk Idris Harun meskipun filem itu telah dittangguhkan oleh kerajaan BN bagi mengelak musim Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menggelar tindakan Lim sebagai satu perbuatan bodoh kerana Lembaga Penapisan Filem di bawah Kementerian Dalam Negeri sahaja yang berhak membatalkan tayangan sesebuah filem dan bukannya kerajaan negeri.

Ahmad Shabery berkata beliau mahu penjelasan daripada kerajaan negeri Pulau Pinang atas usaha mereka untuk menahan penyangan filem Tanda Putera di negeri itu.

Beliau menambah usaha kerajaan negeri yang dikuasai DAP itu hanyalah satu gerakan yang mahu menghancurkan seni filem tempatan.

Katanya, agensi di bawah kementeriannya akan meneliti terlebih dahulu sejauh mana kuasa kerajaan negeri dan kerajaan tempatan bagi menghalang tayangan sesebuah filem di tempat mereka.

0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More