Sunday 7 July 2013

Video Pesawat Korea Terhempas Di San Francisco


San Francisco - Pesawat Asiana Airlines milik syarikat penerbangan Korea Selatan terhempas ketika hendak mendarat di Lapangan Terbang antarabangsa San Francisco. Seratus lebih penumpang mengalami luka dan dua maut.

"60 penumpang masih belum ditemui," kata petugas pemadam kebakaran yang terlibat dalam pemindahan penyelamatan, Joanne Hayes, seperti dipetik dari AFP.

Dia masih belum boleh memastikan, apakah 60 penumpang itu maut dalam kemalangan atau pun meninggalkan pesawat selepas terhempas ke landasan, sebelum petugas penyelamat tiba di lokasi kejadian.

Pasukan evakuasi merekodkan dua terkorban dalam kemalangan itu. Sementara 130 yang lain mengalami luka. Asiana mengangkut 291 penumpang dan 16 anak kapal.

Salah seorang saksi berkata bahawa pesawat tersebut mulanya mendarat dengan lurus sebelum badan pesawat bergoyang dan akhirnya terbakar dan mengeluarkan asap tebal.

"Aku belum pernah melihat kejadian seperti itu sebelumnya." ungkap Adrian John Mirabueno yang juga seorang mekanik pesawat di lapangan terbang tersebut.

"Kami melihatnya terhentak landasan dan ekor pesawat hancur." ujar saksi yang lain, Jennifer Sorgen.




0 comments:

My Paradise68 Archive

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More